Mik a leggyakoribb baleseti okok autóvezetés közben?
Üdvözöllek a fedélzeten!
Gyakorló autóvezetőként nagyon fontos, hogy felkészüljünk azokra a veszélyekre, amely autóvezetés közben vár ránk. Azt szokták mondani, hogy az autózás „veszélyes üzem”.
A biztosítók –saját jól felfogott érdekükben – statisztikákat vezetnek a balesetekről, és ők pontosan tudják azt, hogy férfiként vagy nőként, friss jogosítványosként, vagy gyakorlott autóvezetőként, vidéki vagy budapesti lakosként, mennyi esélye van annak, hogy balesetet fogsz szenvedni. Sőt, még azt is tudják, hogy milyen jellegű balesetet.
Nézzük, ezeket a közlekedési baleset statisztikákat!
A cascós káresemények legjelentősebb részét ilyenek hozzák össze:
A magánhasználatban lévő személyautók esetében a leggyakoribb káreseteket jellemző módon az autóvezetők figyelmetlensége okozza – derült ki a CIG Pannónia Biztosító elemzéséből, amelyet a lakossági casco-piacról készítettek.
Nők parkolás közben, férfiak elsőbbség (nem)adás miatt
A CIG Pannónia EMABIT saját biztosítotti körében felvett adatai szerint a káreseteket legtöbbször a követési távolság be nem tartása (24%), a figyelmetlen parkolás és tolatás (21%), valamint az elsőbbségi szabályok – például jobbkéz-szabály, sávváltás, stoptábla – be nem tartása (15%) okozza.
Az előző eseteknél ritkábban fordul elő, de jellemző eset a vadállattal ütközés (8%) vagy a parkolóban hagyott gépjármű sérült állapotban találása (6%) is. Utóbbi leginkább a céges autót használókra jellemző, akik sok esetben ezzel az indokkal próbálják elkerülni az anyagi vagy erkölcsi felelősségre vonást.
Előfordulnak nem vezetési hibából eredő, úgynevezett elemi károk is, amelyek egy-egy időszakban kiugró káreset-számot okozhatnak a biztosítóknál – ilyen például a nyári jégeső.
A balesetet okozó vezető nemét ugyan a biztosító nem rögzíti, de a CIG tapasztalatai azt mutatják, hogy a nők esetében legtöbbször a kis sebességű, parkolási károk a jellemzőbbek. A férfiak az agresszívebb vezetéssel együtt járó, elsőbbség meg nem adásban és az utoléréses károkban járnak élen. Valamennyi, a sofőr vezetéséből adódó káresetet előidézhetik vagy súlyosbíthatják bizonyos tényezők, például a relatív gyorshajtás.
Kocsilopások
A lopott autók száma és márkája érthető módon a hazai piac eladási statisztikáit tükrözi. A lopáskárok száma erősen összefügg a járműállomány összetételével: minél több példány fut egy bizonyos típusú kocsiból az utakon, annál magasabb számban lopják az adott autót. A CIG tapasztalatai alapján a lopások területi megoszlását tekintve Pest megye és Budapest a leginkább kockázatos területek.
A CIG Pannónia ügyfelei körében végzett elemzések alapján a felső kategóriás autók közül a lopásokat tekintve a „legnépszerűbb” autómárka az Audi és a BMW. Ezeket a lopott járműveket később a legtöbb esetben jellemzően alkatrészként használják fel. Az elektromos és hibrid autók egyelőre nincsenek a lopott autók toplistáján.
Fontos, hogy magabiztosan kezeljük az autónkat. Ezért, ajánlom azoknak is, akiknek van már jogosítványuk, hogy keressenek fel egy autósiskolát, ahol szakképzett oktatókkal tudnak a jogosítványosok „pótórákat” venni. Ne feledjük: ismétlés a tudás anyja!
Találkozunk tehát az autósiskolákban, és ha már zsebedben a jogsid, akkor az utakon is!
Jogosítványt minden nőnek!